Hermann Meyer
Notities
- Rond 0800 uur op 10 mei 1940 werd een Ju-52 transport vliegtuig uit de zogenaamde tweede golf luchtlandingstroepen (met doel Waalhaven) nabij Zaltbommel getroffen door Nederlands luchtafweergeschut. Nabij de huidige Gamersdijk te Zaltbommel kwam de Ju-52 van 14./KGzbV.1 neer. Voordien slaagde het opvallend grote contingent Luftwaffe personeel van vijf man erin met parachute uit het vliegtuig te komen. E n hunner is echter alsnog dodelijk gewond, mogelijk al door de impact van de luchtafweer granaten. Hij overleed, Uffz. Dieren (zie elders op deze site). De dertien aan boord zijnde pioniers en hun pelotonscommandant, Oberleutnant Klaus Otto, komen om het leven bij de crash, waarbij het vliegtuig volledig vernield raakt en deels verbrandt. De lichamen zijn zo verminkt dat individuele identificatie in de meeste gevallen niet aan de orde is. Men wordt in een massagraf te Zaltbommel begraven en naoorlogs in massagraf no. 32 op Ysselsteyn herbegraven.
- Around 0800 hrs on May 10, 1940 a Ju-52 transporter lifting a squad of pioneers of the second wave airlanding forces with destination AFB Waalhaven near Rotterdam gets caught by fate. Near Zaltbommel, along the Meuze river, the plane gets hit by Dutch triple A and crashes near the river. The five men Luftwaffe personnel on board have parachutes to safe their lives, the 13 men airlanding troops are trapped. Together with one badly injured Luftwaffe crew member, Uffz Dieren, the platoon leader Oberleutnant Klaus Otto and twelve of his pioneers perish. The Ju-52 totally disintegrates on impact, partially burned out too. It causes the remains of thirteen men on board to be hardly identifiable, leading to a mass grave in Zaltbommel for the duration of the war. After the war the remains of the thirteen men were moved to mass grave no. 32 in Ysselsteyn.
Beeldmateriaal
- Geen.
Relevante links
- Geen.