Afbeelding
LeO 451
De Liore et Olivier [LeO] 451 was bedoeld als middelzware strategische bommenwerper voor de Armee de l'Air en kwam in dienst in 1938. De eerste proeven werden genomen met de Hispano Suiza motoren, waarmee ook de LVA worstelde. Spoedig werd voor de Gnome Rhone motoren gekozen, waarmee weliswaar 400 pk totaal werd ingeleverd, maar betrouwbaarheid werd gewonnen.
Slechts een vijftigtal toestellen was in dienst in mei 1940, en hoewel er zo'n 400 sorties werden gevlogen met de toestellen, waren de verliezen zwaar. Een opdracht om de Maasbruggen nabij Eben-Emael te bombarderen tijdens de eerste oorlogsdagen kostte bijna een geheel eskader.
Bemanning bestond uit vier. Maximale snelheid was 420 km/u, kruissnelheid rond de 280 km/u. Twee motoren met elk 1,060 pk. Het toestel kon 1,500 kg bommen meenemen, en had een eigen bewapening van een in een koepel opgesteld 20 mm Hispano-Suiza kanon, een koepel geplaatste 7,5 mm mitrailleur en een vaste frontaal vurende mitrailleur.